(Home) Training Days

Workshops for Doctoral Researchers
In this series for UDE doctoral researchers, we offer a one- or two-day workshop every month on transferable skills that are relevant during your doctorate. The workshop topics range from presentation or writing training to aspects of good scientific practice or planning your next career steps. These workshops offer an opportunity for you to focus on a specific topic and exchange ideas with other doctoral candidates.
Our workshops take place either online or in person at the Essen campus. The dates are published quarterly. If you would like to suggest a workshop topic, please get in touch with us.
Registration and Participation

We are changing!
From now on, we will open all workshops of a quarter on a fixed date, which will be announced in advance. From this date onwards, you can register for all workshops planned for this quarter. You will find the registration form for the individual workshops linked at the end of the workshop description during the registration phase. You can register up to two weeks before the planned workshop date. Once you have registered, you will receive confirmation by e-mail (this is not yet a confirmation of your place). Following the registration phase, places for participation will be allocated.
Places are generally allocated on a first-come, first-served basis. It is therefore worth registering early. In individual cases, we reserve the right to make a selection in order to enable as many doctoral researchers as possible to participate in our programmes. If you state your motivation or reasons for participating in the comments field of the application form, we will endeavour to take these into account.
We will inform you promptly after the registration deadline whether you have been allocated a place on our workshops. If demand is high, we will set up a waiting list and you will also be informed of this. If you have any questions, please contact us via e-mail.
FAQ about participation in our programmes can be found here.
Tip!
This workshop series is open to doctoral researchers of the Rhine-Waal and Ruhr West Universities of Applied Sciences.
Programme July 2025
9 July: Schwierigen Situationen selbstbewusst begegnen
In diesem interaktiven Workshop reflektieren die Teilnehmerinnen zunächst ihre individuellen schwierigen Situationen: Welche Situationen empfinden sie als schwierig und warum? Auf dieser Basis erarbeiten sie sich Handlungs- und Kommunikationsweisen, um diesen Situationen zukünftig klarer und selbstbewusster zu begegnen. Selbstbewusst ist dabei wörtlich zu verstehen als eine Haltung, sich in einer Situation über die eigenen Gefühle, Gedanken und Grenzen bewusst zu werden. Dabei werden Aspekte wie Authentizität und Rollenerwartungen genauso in den Blick genommen wie Stress und systemische Hürden. DIeser Workshop richtet sich ausschließlich an weibliche Teilnehmende.
Workshop-Beschreibung zum Download (PDF)
- Datum: Mi, 09. Juli 2025, 9:00−17:00 Uhr
- Ort: WST-C12.04, Berliner Platz 6-8, 45127 Essen
- Trainerinnen: Valentina Vasilov und Viktoria Niebel
- Zielgruppe: Doktorandinnen aller Fächer, max. 8
- Sprache: Deutsch
Die Anmeldung für diesen Workshop wird am 23.06.25 ab 10 Uhr freigeschaltet und ist möglich unter folgendem Link: https://eveeno.com/297859176
Programme July/August 2025
28/29 July + 4/5/6 August 2025: Secrets of impactful academic poster design and presentation
A guide to the essential steps to designing a powerful poster. What has visual impact – and what to avoid. Practical, easy-to-apply tips to create a professional standard of output. Integrating the principles of visual communication to poster design, and the course leader’s recommendation for easiest software to learn.
Download detailed workshop description (PDF)
- Date: Mon, 28 July + Tue, 29 July (Input phase) + Mon, 4 August, or Tue, 5 August, or Wed, 6 August 2025 (just one day – own presentation), each day 9:00−12:00 h
- Place: online via zoom
- Trainer: Mark Edwards
- Target group: Doctoral researchers from all disciplines, max. 36 participants
- Language: English
The registration for this workshop will open on 23 June at 10 am via the following link: https://eveeno.com/190085211
Programme September 2025
12 September: KI und kompetente Autorenschaft im wissenschaftlichen Schreiben
KI-basierte Schreibtools spielen heute für das wissenschaftliche Schreiben eine wichtige Rolle. Sie werden (offen oder heimlich) für das Generieren von neuem Text sowie für das Umschreiben und Überarbeiten selbstgeschriebener Texte verwendet. Allerdings geschieht dies in einer Situation, die in mindestens zwei Hinsichten unklar ist: Zum einen fragen sich viele Promovierende, ob es rechtlich und wissenschaftsethisch überhaupt erlaubt ist, KI-basierte Schreibtools zu verwenden. Zum anderen liegt es nicht auf der Hand, wie KI-basierte Schreibtools sinnvoll und zielführend in den Schreibprozess integriert werden können.
Workshop-Beschreibung zum Download (PDF)
- Datum: Freitag, 12. September 2025, 10:00–17:00 Uhr
- Ort: online via zoom
- Trainer: Dr. Anselm Spindler
- Zielgruppe: Doktorand:innen aller Fächer, max. 12
- Sprache: Deutsch
Die Anmeldung für diesen Workshop wird am 23.06.25 ab 10 Uhr freigeschaltet unter folgendem Link: https://eveeno.com/272448736
Outlook 2025
To allow you to plan better, you will find below an overview of the workshops already scheduled in this series. We reserve the right to make changes and, above all, additions. You will find further information on the workshops on this page well in advance.
- 27.10.2025: Wissenschaft als Beruf: die Universität als Arbeitsplatz
- 12.+13.11.2025: Good Research Practice
- 09.12.2025: Academic Writing
Previous workshops in this series
2019
- 31 Jan–01 Feb 2019: Presenting in Academia: How to give a good talk
- 22 Feb 2019: Profil entwickeln – Karriere machen. Den eigenen Weg in der Wissenschaft aktiv planen und gestalten
- 18 March 2019: Projektmanagement in der Wissenschaft
- 25–26 Apr 2019: Überzeugend argumentieren
- 13 May 2019: Netzwerken auf Konferenzen
- 11 June 2019: Gute Wissenschaftliche Praxis
- 12–15 July 2019: Scientific Prose: Paper writing in natural sciences
- 28 Aug 2019: Selbstmarketing und Socia Media in der Wissenschaft
- 12 Sept 2019: Kommunikationskultur in der Promotion
- 21–22 Oct 2019: Scientific Prose: Writing Papers in the Humanities and Social Sciences
- 13–14 Nov 2019: Die Promotion als Projekt – Projektmanagement für die Promotionsphase
- 10 Dec 2019: Gute wissenschaftliche Praxis
2020
- 03 Feb 2020: Gute wissenschaftliche Praxis
- 16–17 Apr 2020: Academic Writing
- 21.+24 Apr 2020: Zeitmanagement im Homeoffice
- 27.–28 Apr 2020: Selbstdarstellung und Marketingstrategien für Wissenschaftler*innen
- 04–15 May 2020: Online-Schreibwerkstatt
- 06 May 2020: Slidewriting – Create clear slides quickly
- 08 May 2020: „Promovieren? Mach’ ich morgen...“ – Prokrastination verstehen und in Produktivität umwandeln
- 14, 15 + 19 May 2020: Netzwerkstrategien für Doktorandinnen
- 18 May 2020: Promovieren mit Kind: Wie sich Dissertation und Familienalltag unter einen Hut bringen lassen
- 15–16 June 2020: Good Scientific Practice
- 06–10 July 2020: Die Logik der eigenen Forschung begründen und erklären
- 20, 21 + 28 Aug 2020: Visuelle Kommunikation für Wissenschaftler*innen
- 07 Sept 2020: Karrierewege in der Wissenschaft
- 26.–27.10.2020: Sprechausdruck und Körpersprache
- 11–12 Nov 2020: Netzwerkstrategien für Doktorandinnen
- 09 Dec 2020: Karrierewege im Non Profit Sektor: NGOs, Stiftungen und Öffentlicher Dienst
- 10−11 Dec 2020: Grundlagen der Wissenschaftskommunikation
2021
- 19 & 26 Jan 2021: Zeitmanagement
- 10–11 Feb 2021: Good Scientific Practice
- 09–10 March 2021: Social Media
- 29 Apr 2021: Academic Writing
- 04, 11, & 18 May 2021: BWL Grundlagen für Nicht-BWLer
- 17−18 June 2021: Als Introvertierte*r in der Wissenschaft überzeugen: Ermutigungsworkshop für leise Menschen
- 01−02 July 2021: Stressfrei und zielorientiert durch die Promotion: Stresskompetenz für Promovierende
- 29 July 2021: Academic Writing
- 02–09 Sept 2021: Zeitmanagement
- 11 Oct 2021: Academic Writing
- 10–11 Nov 2021: Gute wissenschaftliche Praxis
- 8–9 Dec 2021: Networking strategies for doctoral researchers
2022
- 19 + 26 Jan 2022: Zeitmanagement im Homeoffice
- 10 Feb 2022: Vom 'Defizit' zum 'Dialog' – Einführung in die Wissenschaftskommunikation
- 7–8 March 2022: Academic Writing — and, yes, language matters!
- 21, 22 + 26 April 2022: Projektmanagement für die Promotion
- 11 May 2022: Good Research Practice
- 22 June 2022: Selbstbewusste Kommunikation in schwierigen Situationen für Doktorandinnen (postponed)
- 28 July 2022: Präsentationstraining für Promovierende
- 02 August 2022: Academic Writing
- 09 September 2022: Storytelling für Wissenschaftler:innen
- 27 September 2022: Presentation training for doctoral researchers
- 18 October 2022: Selbstbewusste Kommunikation in schwierigen Situationen für Doktorandinnen
- 20 October 2022: From 'Deficit' to 'Dialogue' – Introduction to Science Communication
- 8–9 November 2022: Gute wissenschaftliche Praxis
- 7–8 December 2022: Networking strategies for doctoral researchers
2023
- 26.–27.01.2023: Konferenzen planen und durchführen
- 22.–23.02.2023: Networking strategies for doctoral researchers
- 13.04.2023: Academic Writing
- 11.05.2023: Stress-free and goal-oriented through the doctorate: Stress competence for doctoral researchers
- 22.–23.05.2023: Karrierewege nach der Promotion
- 07.06.2023: Fail-proof planning methods for your doctorate – setting up for success
- 15.08.2023: Good Research Practice
- 24.10.2023: Academic Writing
- 08.11.2023: Selbstbewusste Kommunikation in schwierigen Situationen für Doktorandinnen
2024
- 16.01.2024: Academic writing
- 24./25.01.2024: Time planning and work-life balance utilizing new planning methods
- 26.02.2024: Presenting for doctoral researchers
- 28.03.2024: Identity and Integrity as a researcher
- 29.04.2024: Stress-free and goal-oriented through the doctorate: Stress competence for doctoral researchers
- 21.05.2024: Time management
- 27.06.2024: Die eigene Forschung für ein fachfremdes Publikum verständlich machen
- 31.07-07.08.2024: Secrets of Impactful Poster Design and Presentation
- 05/06.09.2024: Writing convincing abstracts
- 31.10.&05.11.2024 Constructive communication and cooperation during the doctorate
- 12./13.11.2024: Good Research Practice
- 12.12.2024: Academic Writing
2025
- 22/23.01.2025: Time planning and work-life balance utilizing new planning methods
- 20.02.2025: Rhetorik und Performanz: Der Weg zur überzeugenden Disputation
- 23./30.04.2025: Storytelling für Wissenschaftler*innen
- 19./20.05.2025: Identity and integrity as a researcher
- 21.05.2025: Stress-free and goal-oriented through the doctorate: Stress competence for doctoral researchers
- 05.06.2025: Academic Writing