Professorin
Fachgebiet: Soziologie mit Schwerpunkt Makrosoziologie und transnationale Prozesse
Lehr- und Forschungseinheit Makrosoziologie und Transnationale Prozesse

My research combines qualitative empirical research with theorizing and methodological innovation. My books study the identity of critical journalists (1999), anti-racist groups (2001), the recognition of cultural capital among high skilled migrants in a country comparative perspective (2014) and the sociology of global inequalities (2017).

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Global inequalities continue to be a challenge for sociology. Economists compare income in a country-comparative perspective. Sociologists study multi-dimensional inequalities bounded by a strong national welfare state. This has been criticized as methodological nationalism, since not all states are strong nor do most humans live in one state alone. In my latest book I argue that persons are situated in a plurality of contexts and that socio-spatial autonomy is a structuring dimension of social layers in the world.

My empirical research follows the multi-dimensional status passages of skilled migrants. Migrants do not only cross nation state borders. They also move through educational institutions and into labor markets. Often they start families at the same time. My empirical publications build on around 200 narrative interviews in Germany, Turkey, South Africa and Canada. The interviews were conducted in several research, Ph.D. and teaching projects, in particular a DFG-Project „High skilled migrants. Transnationalization of Social Layers“ (2002-2005) and the international study group „Cultural Capital During Migration” (2004-2009). My interest is in the ways in which legal exclusion structures educational and migration trajectories. I study knowledge with a focus on the transnational recognition of cultural capital and the glocalization of professional knowledge.

In terms of methods, I mostly work with the documentary method of analysis and I am interested in research designs that do not take the nation-state for granted. For example, I wonder how we can sample migrants and stayers comprehensively instead of ignoring the selectivity of migration, return and continued migration.

 

Wissenschaftliche Tätigkeiten

seit Dez 2012   Professorin (W3) an der Universität Duisburg-Essen
Nov 2007 - Dez 2012   Juniorprofessorin an der Universität Duisburg-Essen
Aug 2005 - Nov 2007   Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Soziologie, Lehrbereich Ulrich Beck, Ludwig-Maximilians-Universität München
Jul 2005 - Jul 2008   Studiengruppe der VW-Stiftung "Kulturelles Kapital in der Migration. Zur Bedeutung von Bildungs- und Aufenthaltstiteln während der Statuspassage in den Arbeitsmarkt"
Aug 2002 - Jul 2005   Leitung und Durchführung des DFG-Projekts zur Förderung der eigenen Stelle „Hochqualifizierte Migrant/innen. Zur Transnationalisierung sozialer Lagen“.
Okt 1999 - Jul 2002   Wissenschaftliche Mitarbeiterin im Projekt „Mobilitätspioniere“ im SFB 536 „Reflexive Modernisierung“.
23. Aug 1999 - 22. Okt 1999   Visiting Scholar am Institute for Conflict Analysis and Resolution der George-Mason-University, Fairfax, VA. Diverse Gastvorträge u.a. am Weatherhead Center for International Affairs der Harvard University, Cambridge, MA, USA.
Mai 1994 - Dez 1998   Wissenschaftliche Mitarbeiterin beim Berghof Forschungszentrum für Konstruktive Konfliktbearbeitung, Berlin·
Evaluationsstudie über das US-initiierte osteuropäische Netzwerk von Nichtregierungsorganisationen „Partners for Democratic Change“ in Zusammenarbeit mit CDR Associates, Boulder, CO und der CS Mott Foundation (beide USA).
Wissenschaftliche Dokumentation und Veröffentlichungen im „Support-project for peace builders in the countries of the former Sowjet Union and (Central-) Eastern Europe“ (gefördert vom PHA-RE/TACIS Democracy Programme der EU).
Qualitative Bedarfsanalyse zum Pilotprojekt „Strategies and Needs of Peace NGOs in the New Eastern Democracies.“

 

Wissenschaftliche Ausbildung

Nov 1996 - Jul 2001   Promotion in Soziologie bei Klaus Eder an der Humboldt-Universität Berlin. Thema: “Rassistische Effekte unter antirassistisch engagierten MultiplikatorInnen. Zur interaktiven Reproduktion einer symbolisch vermittelten Dimension sozialer Ungleichheit.”
Okt 1996 - Feb 1998   Teilnahme an Forschungswerkstätten im Aufbaustudiengang “Qualitative Methoden” bei Ralf Bohnsack, FU Berlin.
Nov 1987 - Feb 1992   Diplomstudium der Psychologie an der Ludwig-Maximilians-Universität München

 

Pädagogische Ausbildung

Dez 1995 - Sep 1998   Zweijährige Langzeitfortbildung “Pädagogisches Psychodrama” und anschließende einjährige Supervision.