Paul-Simon Ruhmann
GeiWi/Hist. Inst.
45141 Essen
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Doktorand/in, Geschichte
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Projektskizze The Salzburg Revival (1727-1733). Public Voices in the Time of Clandestine Protestantism
Between 1680 and 1780, areas of Austria that had been re-Catholicised decades earlier were repeatedly shaken by evangelical lay movements. The particularly momentous Salzburg revival of 1727-1733, which led to the expulsion of 20,000 people classified as ‘Protestants’, forms an empirical focus of my project. Other movements in both the Prince-Archbishopric of Salzburg and the Austrian Hereditary Lands will be included in a comparative perspective.
Austrian revivalism took place in the so-called period of crypto-Protestantism, referring to a persistent religious deviance in the rural periphery. It provides the backdrop for understanding how, under firmly Catholic rule, ordinary peasants could suddenly declare themselves as Protestant (‘evangelisch’). Nevertheless, a historiographical tradition of nearly 300 years accumulates some epistemic baggage. Problems of method and sources turn out to be as much rooted in the contemporary myth of an ‘invisible church’ as in our modern notion of ‘confession’. They can be addressed, I will argue, by framing the era of clandestine Protestantism – somewhat paradoxically – as a history of ‘voice’.
With this shift in perspective, the Austrian revivalist movements can no longer be explained as the mere expression of a repressed confessional identity. In sociological terms, a clandestine subculture articulated dissent through ‘silence’ or ‘exit’ (as represented by dissimulation and emigration) – but it did not have a ‘voice’, at least not an experienced and legitimate one. How then did Austrian Protestants gain political clout, and how did patterns of collective action emerge? As for the reactions from above, can we speak of a renewed ‘Counter-Reformation’ for the 18th century? My intention is to interpret revivalism in Austria as a new political language that challenged the rules of the ‘confessional age’. Confused by forms of articulation that were neither humble petition nor violent rebellion, the authorities fought the movements to the point of exhaustion.
Curriculum vitae Lebenslauf
seit 11/2019: wissenschaftlicher Mitarbeiter am DFG-Graduiertenkolleg 1919: „Vorsorge, Voraussicht, Vorhersage. Kontingenzbewältigung durch Zukunftshandeln“ an der Universität Duisburg-Essen
10/2015 – 5/2019: Master of Arts Geschichte an der Universität Münster (Schwerpunkt: Frühe Neuzeit)
Masterarbeit mit dem Titel Bekenntnisdrang und Bekenntnisverfolgung: Die evangelische Bewegung im Herzogtum Kärnten in den 1730er Jahren (GutachterInnen: Prof.’in Dr. Barbara Stollberg-Rilinger, Prof. Dr. Matthias Pohlig)
4/2012 – 2/2015: Zwei-Fach-Bachelor Geschichte & Politik (fachwissenschaftlich) an der Universität Münster
Bachelorarbeit mit dem Titel Der Stellenwert der Christologie im Bilderstreit des 8. Jahrhunderts. Zu Konfiguration und Funktion christologischer Dogmatisierungs-Diskurse in der Bilderfrage am Beispiel der Konzilien von 754 und 787 (Gutachter: Prof. Dr. Wolfram Drews, Prof. Dr. Michael Grünbart)
9/2010 – 3/2012: Deutsch-französischer Doppeldiplomstudiengang Internationale und Europäische Governance in Lille und Münster
9/2009 – 8/2010: Freiwilliges Soziales Jahr mit der Aktion Sühnezeichen Friedensdienste (ASF) am Service Social Juif in Brüssel, Belgien
Hilfskrafttätigkeiten
9/2018 – 10/2019: Lektorats- und Redaktionsarbeiten am Sonderforschungsbereich Kulturen des Entscheidens der Universität Münster, Abteilung Z, bei Herrn Dr. Philip Hoffmann-Rehnitz
10/2015 – 8/2018: Studentische Hilfskraft am Lehrstuhl für Wirtschafts- und Sozialgeschichte der Universität Münster bei Herrn Prof. Dr. Ulrich Pfister
5/2014 – 4/2015: Studentische Hilfskraft am Exzellenzcluster Religion & Politik der Universität Münster im Teilprojekt C2-17 (Universaler Anspruch und nationale Identitäten: Die Haltung des Vatikans zu Nationalitätenkonflikten in der Zwischenkriegszeit) bei Herrn Dr. Thies Schulze